Wednesday, March 28, 2012

Kekuasan Maha Pencipta


"Tadi Sofwan dengar kat youtube, singa tu cakap 'Allah' ".  Kata anakku yang ke empat dalam perjalanan menghantarnya ke sekolah.

"Ye ke? Singa dah boleh bercakap?" 

"Kawan sofwan kata ada satu video tu malaikat ke, nabi ke keluar dari matahari"

"Mana ada... ishh.. tak yah tengok la benda-benda2 cam ni!"

Haaah... ummi is doing it again! Kekadang bila dengar anak-anak bercerita dengan penuh rasa takjub tentang sesuatu yang pada pendengaran mula menyalahi aqidah, ayat pertama yang akan hadir dalam kepala ini hanyalah arahan supaya mereka tidak tengok perkara-perkara macam ni.

Tersedar kesalahan diri, ayat lain menyusul.

"Tu semua hanya untuk menunjukkan kekuasaan Allah.  Kalau Allah nak singa keluar dari matahari pun boleh"

"Boleh ke?"

"Kenapa pula tak boleh? Kalau Allah izinkan semua boleh jadi. Tengok hari ni, kalau Allah tak izinkan hujan, tak hujan kat tempat kita ni, hujan kat tempat lain.  Tengok pokok tu, tu makhluk Allah juga, tapi dia taat kepada perintah Allah, Allah suruh dia duduk diam-diam kat situ, jangan jalan kemana-mana. Allah suruh dia dok diam-diam kat situ buat kerja dia, bagikan kita oksigen dan teduhkan kita dari panas matahari. Kalau Allah izinkan boleh je pokok tu berjalan sana sini"

"Sama juga kita ni, hari ni kita dapat bangun dan hidup lagi ni pun dengan izin Allah juga. Kalau Allah tak izinkan tak dapat kita nak ke sekolah hari ni. Boleh ke kita hidup kalau roh kita dah keluar dari jasad kita ni?" 

"Roh kita keluar ke ummi? Kalau dia tak masuk balik?"

"Kalau tak masuk balik, tak boleh bergerak la kita, matilah namanya tu!Apa pun semua tu hanya nak menunjukkan yang Allah tu Maha Berkuasa dan setiap yang berlaku tu atas keizinan Allah jua"

The story goes on... biasalah budak-budak, macam-macam soalan ada!

Moral of the story: Gunakanlah setiap peluang yang ada untuk kita menanam aqidah Islam kepada anak-anak kita. Disetiap ciptaan Allah itu ada bukti kekuasaanNYA. 

No comments:

Post a Comment