Monday, March 19, 2012

Timbang...timbangan...


sumber

"Hmmm.... naik lagi berat.., bila la nak turun ni!!" Konon-kononnya terkejut la.. Walhal, makan kenyang, tidur lena, mandi basah.. :-P


Terlalu banyak nikmat yang Allah berikan dalam hidup di dunia yang sementara ini. Sehingga segar bugar diri kita, tenang senang keliling kita, aman damai kehidupan kita. Asyik saja kita timbang berapa berat badan kita. 

Nak naik kapalterbang, tak boleh terlebih muatan.  Tapi bagaimana timbangan kita diakhirat nanti?  Berat ke, ringan ke, terlebih muatan ke?

Jangan setiap kali kita timbang berat badan kita penimbang tu kata "anda gemuk", tapi diakhirat nanti timbangan amal kita berat lagi sayap nyamuk!

"Dan timbangan amal pada hari itu adalah benar; maka sesiapa yang berat timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang berjaya."(Al-A'raaf,7:8)

"Dan sesiapa yang ringan timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, dengan sebab mereka berlaku zalim terhadap ayat-ayat Kami (dengan meletakkannya pada bukan tempatnya)."Al-A'raaf,7:9)

No comments:

Post a Comment