Monday, February 13, 2012

Tuan kecil vs tuan besar

Apabila kita bekerja untuk orang, apa saja yang diarahkan kepada kita untuk dilaksananakan perlulah kita laksanakan.  Tidaklah dapat kita berkata "Bab ni saya tak pandai,jadi tolonglah tuan bagi pada orang lain! Kalau nak saya yang buat jugak, bagilah kerja yang berkaitan dengan bla..bla.. bla... baru saya boleh buat".  Boleh gitu? Agak-agak kalau kerja dengan swasta apa yang akan terjadi pada kita ya? Mungkin yang akan terjadi, macam dalam filem P.Ramlee, seniman bujang lapok, "Kau nampak itu pintu, getttt outtttt!!" :-)
Itu cerita kita dengan tuan kecil kita, tuan yang sama saja macam kita cuma pangkatnya lebih tinggi dari kita.

Bagaimana pula suruhan, tuan besar kita? Tuan yang telah mencipta dan menjadikan kita?  Hanya kerana keizinannyalah dapat kita bekerja dengan tuan kecil kita, hanya dengan keizinanyalah kita dapat bernafas setiap hari, walaupun hari-hari yang kita lalui kita rasa tak cukup nafas!  Hanya dengan keizinannya jualah kita masih dapat pergi kerja. Hanya dengan keizinannya jualah kita masih dapat menikmati hari-hari bahagia maupun derita kita.  Hanya dengan KeizinanNYA semata. Bagaimana kita laksanakan segala suruhannya dan meninggalkan segala larangannya? Setiap masakah kita laksanakan suruhannya tanpa ada rasa "saya tak pandai bab ni, bagikan pada orang lain saja"? Setiap waktukah kita meninggalkan larangannya?  Atau kita adalah "pekerja"Nya yang merasakan, "alaaa... muda lagi, buat dan rasa semuanya, tua-tua nanti bertaubat la...hidup hanya sekali beb...!" 

Siapakah yang selalunya kita lebihkan dalam segenap kehidupan kita? Tuan kecil atau Tuan besar kita? Suruhan siapakah yang akan paling kita dahulukan? Tuan kecil atau Tuan Besar?     

No comments:

Post a Comment