Saturday, January 28, 2012

serupa tapi tak sama

3 ekor kucing comel.  Bila jumpa mesti tdur, bila tidur mesti jumpa... :-) Setiap seekor berlainan warna.   Anak-anak kucing ni dari seekor ibu yang sama, tapi tak serupa warnanya.  Sama tapi tak serupa!
Ini ibunya, bertompok-tompok, setiap anak mengambil satu dari warna ibunya. Ada 4 ekor sebenarnya, tapi lagi seekor entah kemana dah, warna kelabu. 

Ini semua bukti kekuasaan Allah.

Manusia apatah lagi.  Walau lahir dar perut ibu yang sama tapi masing-masing punya kestimewaan dan kelebihan tersendiri. Masing-masing pasti memiliki sifat atau fizikal ibubapa.  Ada yang mendapat ketegasan ayahnya, ada yang mendapat keayuan ibunya.  Walau siapa pun kita, kita tetap ciptaan Allah yang istimewa, yang sempurna, yang cantik.  Tidak ada ciptaan Allah yang tidak cantik. 
Hanya keperibadian kita dipengaruhi oleh cara kita dibesarkan dan suasana kita dibesarkan. Persekitaran kita banyak mempengaruhi keperibadian kita.  Jadi pastinya setiap dari kita berbeza. Walau lahir dari perut yang sama, kita tetap berbeza. Apatah lagi kita yang datang dari perlbagai latarbelakang, pastinya berbeza. Railah perbezaan ini.  Jangan dicari dan dibesarkan apakah perbezaan kita, tapi carilah titik persamaan.  Yang berbeza itu mungkin kecil tapi jika fokus kita hanya pada yang berbeza, maka akan terhijablah persamaan yang ada. Perbezaan kitalah yang mewarnai dunia, kalau semua sama saja, pasti hilang serinya kehidupan di dunia ini.  Jangan jadikan perbezaan kita sebagai titik permulaan sebuah persengketaan. Kita kena belajar untuk "agree to disagree".

No comments:

Post a Comment