Friday, April 27, 2012

Bersih


Katanya "Haram menyokong Ambiga"!!!

Apa isunya yang sebenarnya?  Terasa betul macam playcard yang dibawa oleh seorang peserta (lelaki) masa perhimpuan "Suara wanita menuntuk keadilan" suatu ketika dulu.

"Lembu dicondokan, rakyat dilembukan"

Perhimpunan BERSIH yang bakal diadakan bukan tentang Ambiga.  Tak siapa sokong Ambiga. Isu yang diketengahkan adalah isu pilihanraya yang kotor, busuk, jijik lagi menjengkelkan --- bagi mereka yang mempunyai kesedaran, bagi yang tidak sedar "apa lak... ok apa.. negara aman, rakyat makmur, makanan berlebihan.."

Betul aman ke negara kita ni?  Kenapa anak nak keluar bermainan kat padang permainan pun mak bapak takut nak lepaskan, walaupun taman permainan tu sebelah saja rumah!

Makmur ke rakyat?  Kenapa makin ramai yang dapat darah tinggi untuk memberi nafkah pada keluarga setiap bulan? Kenapa masih ramai golongan gelandangan dicelah-celah lorang-lorang kusam dan kelam?

Makanan berlebihan, semuakah yang menikmatinya? Rakyat marhein cukup makan sentiasakah? Tidak ada yang kebuluran? Tidak ada yang perlu mengikat perut setiap bulan?

Oh ya... itu bukan isunya BERSIH, isunya adalah untuk mendapat pilihanraya yang adil tanpa ada campurtangan rahsia yang hanya hendak memenangkan satu pihak walaupun sebenarnya mereka tidak layak lagi memimpin. 

Ada juga yang kata, "alaa... kalau pihak satu lagi memerintah pun, sama jugak.." 

Tak ingat ke satu peribahasa (ke simpulan bahasa? confuse!) "Belum cuba belum tahu". Peluang untuk memerintah pun belum diberi lagi, mana tau sama ke tidak.  Sedangkan bukti yang ada sekarang dibeberapa tempat menunjukkan tak sama, malah berlebih-lebih baiknya dari yang sebelum itu.

"Dan orang-orang zalim hanya mementingkan kenikmatan dan kemewahan, dan mereka itu adalah orang-orang yang berdosa/pelaku kejahatan." (Hud: 116)

Tak berlaku ke kat tempat kita?

"Orang-orang yang tidak mengambil keputusan dengan berdasarkan kepada hukum Allah, mereka adalah orang-orang yang zalim." (Al-Maidah: 45)

Mahkamah Syariah saja yang buat ni!

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kalian menjadikan bapak-bapakmu dan saudara-saudaramu sebagai pelindung, jika mereka lebih menyukai kekafiran daripada keimanan. Barangsiapa di antara kalian yang menjadikan mereka sebagai pelindung, maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (at-Taubah: 23)

Tak tergolong kah kita dalam golongan yang zalim?


No comments:

Post a Comment