Friday, January 4, 2013

New year!

Dah 4 hari di tahun baru Masihi.  Tahun baru Hijrah dah lama kita lalui.  Selalunya yang meriah hanyalah di tahun baru Masihi tetapi kebanyakannya hanya diisin dengan program yang tidak meningkatkan darjat iman.

Tahun baru bermakna setahun lagi kehidupan kita telah berlalu.  Apakah yang telah kita isi selama setahun kehidupan kita yang berlalu itu?  Setahun bermakna 365 hari bersamaan 8760 jam bersamaan 525600 minit telah kita habiskan. Itu belum dikira dah berapa tahun kita hidup di dunia ini!

Semoga tahun ini, 365 hari yang bakal kita lalui akan lebih baik dari yang sebelumnya.  Tanamlah di tahun ini dengan benih-benih amalan yang baik semoga tuaian kita diakhirat nanti adalah yang terbaik hasil benih yang baik.


"Kecuali orang-orang yang bertaubat (dari perbuatan munafik itu) dan memperbaiki amalan mereka (yang salah), dan mereka pula berpegang teguh kepada (agama) Allah, serta mengerjakan agama mereka dengan ikhlas kerana Allah, maka mereka yang demikian itu ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman (di dalam Syurga); dan Allah akan memberikan orang-orang yang beriman itu pahala yang amat besar. " (An-Nisaa' 4:146)

"Mereka itulah orang-orang yang membeli (mengutamakan) kehidupan dunia (dan kesenangannya) dengan (meninggalkan perintah-perintah Allah yang membawa kebahagiaan dalam kehidupan) akhirat; maka tidak akan diringankan azab seksa mereka (pada hari kiamat), dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan." (Al-Baqarah 2:86


"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." 


No comments:

Post a Comment