Thursday, January 17, 2013

4 golongan - dimana kita?

Berada di bulan pertama di tahun baru ni terasa macam bermimpi.  Terasa tak percaya yang setahun lagi telah berlalu.  Begitu cepat masa berlalu. Melewati tahun baru ni terasa macam "eh! baru je buat ni, dah kena ulang semula!".  Apapun kehidupan yang telah berlalu tidak akan kembali lagi.  Masa yang berlalu bermakna setahun hidup kita telah berlalu. Semoga setahun itu dikira sebagai ibadah kepada Allah.  Setahun yang berlalu bermakna setahun lagi kita menghampiri saat kematian kita.  Tak gitu?

Tahun ini alhamdulillah, masih lagi dapat menabur bakti bersama adik-adik di Raudhatus Sakinah.  Semoga perkongsian ada manfaatnya. Nak kongsi sikit apa yang telah di kongsikan bersama adik-adik di RS.

Ikhlas dan empat jenis orang

 Jenis Pertama ialah orang yang beramal dengan ikhlas lalu dia memperoleh pelbagai manfaat di sebalik amal itu sehingga akhirnya menjadikan dirinya bertambah-tambah ikhlas. Orang jenis pertama ini adalah yang terbaik.  Jenis Kedua ialah orang yang pada awalnya tidak ikhlas dalam beramal. Namun semasa atau setelah beramal dia menemui pelbagai manfaat hingga akhirnya dia meneruskan amal itu dengan hati yang ikhlas. Jenis kedua ini ialah orang yang beruntung. Jenis Ketiga ialah orang yang pada awalnya ikhlas namun semasa atau selepas beramal hatinya berubah kepada meraih pujian orang atau mengharapkan keuntungan duniawi. Orang seperti ini ialah mereka yang menzalimi diri sendiri.  Jenis Keempat ialah orang yang pada awalnya tidak ikhlas dan semasa atau selepas beramal, dia semakin tidak ikhlas dan melakukan amalan itu semata-mata kerana pujian orang atau keuntungan duniawi.

Semoga kita tergolong di dalam golongan yang pertama kerana rukun bagi amalan yang diterima adalah

1) Ikhlas
2) Bertepatan dengan sunnah dan syara'


rukun yang pertama tercapailah kesahihan batin dan dengan yang kedua tercapailah kesahihan lahir

No comments:

Post a Comment