Wednesday, January 16, 2013

Ibu dan terataknya

Kadangkala kita terasa hati bila ibu kita macam tak mau nak berlama-lama di rumah kita.  Kejap saja nak balik dah.  Kekadang tu puas kita pujuk suruh datang, tapi tak maunya dia! Sedangkan pada kita 'mama datang saja, tak yah buat apa-apa, mama dok saja kat rumah kami.  Lagipun apa yang tak ada kat rumah kami tu, semua ada, insyaallah, tak menyusahkan mama".  Tetap juga tidak mahunya mak kita mengikut kita.

Dalam usia yang semakin meningkat ini, terasa diri ini mula faham kenapa ibu kita begitu.  Sekarang kalau keluar terlalu lama apabila sampai dirumah, terasa "Oh! rumahku syurgaku".  Tak ada tempat yang paling best selain dapat pulang semula ke rumah.  Terasa kuat sekali ikatannya dengan rumah kita.

Begitulah juga rasanya ibu kita dengan rumahnya.  Rumah yang dibina oleh suaminya.  Rumah di mana dia menyemai kasih, membina kehidupan, membesarkan anak-anak; suka dukanya semuanya tersemat dan tersemai di rumah itu. Setiap ruang yang ada, setiap ceruk yang dimiliki ada ceritanya tersendiri buat ibu kita. Apatah lagi jika suaminya kini tiada lagi disisi.  Walau apapun keadaan rumah kita, walau betapa cantik dan lengkapnya rumah kita pastinya tidak mungkin dapat menandingi rumah yang telah didiami dengan kasih sayang dan air mata, yang telah dibina dengan kerengat dan pengorbanan, yang tersemai seribu satu kenangan bersama suami dan anak-anak tercinta, pastinya tidak sama.



"Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan"



"Dan ia taat serta berbuat baik kepada ibu bapanya, dan ia pula tidak sombong angkuh atau derhaka." (Maryam 19:14) 

No comments:

Post a Comment