Tuesday, July 17, 2012

Sijil tadika!

Dalam usia menginjak ke usia senja ini, ucapan selamat hari lahir tidak menghadirkan makna seperti dulu ketika kecil-kecil.  Kini hari lahir, mengingatkan kita sebenarnya semakin hampir ke penghujung usia. Jika dah berumur 40 tahun, mungkin memiliki dalam 20 tahun saja lagi untuk hidup.  Itu hanyalah mengambil kira kajian manusia tetapi perancangan Allah belum tahu bagaimana.

Setelah 40 tahun hidup kita didunia yang sementara ini, terjamin 'selamat"kah kita dari azab api neraka di perkampungan yang abadi nanti? Apakah level kita disisi Allah? Level Tan Srikah? Level PhDkah? Level Degreekah?  Atau sekadar level anak-anak di tadika?

Sementara masih ada ruang dan waktu untuk kita tingkatkan level kita, di kesempatan Ramadhan yang hampir tiba (Ya Allah sampaikahlah aku ke RamadhanMu), semoga keampunan, rahmat dan ketaqwaan yang sebenar-benarnya dapat kita perolehi setelah melalui tarbiyyah Ramadhan tahun ini.  Alangkah ruginya kita jika Ramadhan tahun ini berlalu tanpa dapat kita tingkatkan level kita di sisi Allah.  Jika sanggup kita berusaha bersungguh-sungguh untuk tingkatkan taraf hidup kita di dunia ini, kita perlu bersungguh-sungguh juga untuk tingkatkan level kita di sisi Allah.  Taraf hidup bak raja di dunia ini tidak membawa erti dan makna apa-apa andainya taraf kita disini Allah hanyalah seperti orang yang ada sijil tadika! 

Banyakkan berdoa dan bertaubat semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari tahun lalu.

No comments:

Post a Comment