Wednesday, July 18, 2012

Berdua


Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya. (Yaa Siin 36:36)

Janji Allah di dalam ayat ini menjanjikan yang semua makhluk ciptaan Allah berpasangan.  Janji Allah pasti benar.  Jadi apakah yang menyebabkan ramai terutama akhawat yang masih belum berumah tangga?  Nak kata mereka tidak berusaha, mereka telah berusaha.  

Apakah kerana dunia semakin menghampiri kepenghujungnya maka fenomena ini terjadi?  Satu tanda akhir zaman adalah wanita lebih ramai dari lelaki.  Jika inilah sebabnya tak ada apalah yang boleh kita lakukan!

Apakah juga mungkin sebab lelaki ramai ditempat lain, dalam penjara, kat pusat serenti, termasuklah jodoh kita! Begitukah?

Atau pun lelaki sekarang ni memilih sangat.  Yang dah berumur 40 tahun tak mau pulak memilih yang berumur 35 keatas sebagai isteri, nak cari yang antara 25-30 juga!  Jadi bagaimana yang dah berumur 35 tahun keatas?

Atau juga kerana dengan kempen-kempen kumpulan non-muslim yang kini tidak lagi menafsirkan keluarga adalah "lelaki + wanita = keluarga, tetapi "lelaki+lelaki = keluarga", "wanita + wanita = keluarga".  Celaru, keliru dan haru biru dunia hari ini!

Atau juga kerana wanita sendiri merasa senang untuk hidup sendiri, takut untuk menghadapi cabaran di dalam berumahtangga!

Bagaimana ya nak membantu adik-adik dan kakak-kakak yang aktif bersama jamaah tapi masih sendirian?  Ambil jadi madu? Sanggupkah? Dilema....


No comments:

Post a Comment