Tuesday, December 4, 2012

Hikmahnya begitu..


"Kenapa cerita dalam Al-Quran itu melompat di sana sini? Kekadang cerita tengah best, tetiba masuk bab lain?"  Tanya ustaz di corong radio dalam siaran motivasi pagi di Radio IKIM.fm (lebih kurang ayat ustaz).

sumber
Ya lah.. memang dalam Quran ceritanya sedikit di sini sedikit disana.  Contoh kalau kita cari perkataan "Ibrahim", ada 89 ayat yang ada perkataan Ibrahim, bermula dari Al-Baqarah hinggalah ke Al-A'laa.  Cerita nya disana sini tentang Nabi Ibrahim.  Kalau Allah nak boleh saja dia buatkan satu cerita dari mula hingga akhir dalam satu surah, surah lagin cerita lain pula. Tapi kenapa tidak begitu?

"Kecik-kecik dulu kita suka main jigsaw puzzlekan?  Dah tua-tua begini suka pula sudoku?" Kata ustaz lagi.

"Untuk selesaikan kedua2nya kita kena berfikir, tak tersusun puzzlenya dan nombornya.  Itulah juga sebabnya Allah jadikan Al-Quran ceritanya disana sikit disini sikit, supaya kita berfikir" Ulas ustaz (pen - rephrase)


"....Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) supaya kamu berfikir" (Al Baqarah, 2:219) 




"Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya" (Al Maidah, 5:100)



No comments:

Post a Comment