Thursday, December 20, 2012

I.... yg mahal!


Pernah alami situasi yang begini?
sumber

1) Aiii.... takkan lecturer naik kancil kot!

2) Aii... anak cikgu takkan dapat B semua dlm upsr!

3) Aiii... belajar sampai luar negara, takkan hantaran 5 ribu sj!

4) Aii... cikgu takkan kasut 'chokia' (murah) saja kot!


the list is on and on and on...

Apabila ada standard yang tak pernah diwartakan begini, maka secara tidak langsung mendatangkan stress yang tak sepatutnya kepada kita!

Kenapa perlu jika dilevel begini, perlu begini?  Standard siapa yang kita ikut? Hal dunia yang sementara ini kenapa perlu menjadi pengikut?

Anak-anak kita dizaman ini, terlalu mudah menjadi pengikut dengan standard yang entah siapa yang merekacipta dan kadang kala melanggar batas-batas agama.  Terlalu rapuh jati diri anak-anak kita sekarang ini!

Solutionnya?           "Perlu kembali kepada fitrah Islam yang mulia"

Nabi junjungan yang mulia tidak pernah meletakkan hal dunia sebagai standard kepada sahabat ataupun kita umatnya.  Siapa kita di sisi Allah itulah yang lebih perlu dijaga standardnya.


"Dan bagi tiap-tiap seorang (dari manusia atau jin), beberapa darjat (tingkatan balasan) disebabkan (amal baik atau jahat) yang mereka telah kerjakan; dan (ingatlah) Tuhanmu tiadalah lalai dari apa yang mereka lakukan." (Al-An'aam 6:132)

"Dan sesiapa yang datang kepadaNya sedang ia beriman, serta ia telah mengerjakan amal-amal yang soleh, maka mereka itu akan beroleh tempat-tempat tinggal yang tinggi darjatnya" (Taha 20:75)

"Dan orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasulNya, merekalah pada sisi (hukum) Tuhan mereka, (orang-orang yang mempunyai kedudukan yang tinggi darjatnya) seperti orang-orang "Siddiqiin" dan orang-orang yang mati Syahid; mereka akan beroleh pahala dan cahaya orang-orang Siddiqiin dan orang-orang yang mati syahid itu; dan (sebaliknya) orang yang kufur ingkar serta mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, merekalah ahli neraka"(Al-Hadiid 57:19)

No comments:

Post a Comment