Friday, February 17, 2012

Teringat 14 tahun yang lalu (lama dah ya...), ketika itu berada di luar negara, dalam pantang anak yang kedua, suatu hari telefon rumah setelah hampir sebulan tidak telefon.  Bercakap dengan adik dan mama. Tanya "mana ayah?". Adik jawab ayah tidur.  Oklah.. lama bersembang adik minta cakap dengan suami. Lepas borak-borak, dengar nada suara suami macam lain saja, macam ada yang tak kena.  Tak lama suami bagi phone kata mama nak cakap lagi.  Kata mama "Ayah dah tak ada...".  Saat tu tak tau macammana nak cakap perasaan ni. Berpisah dengan ayah pada akhir 2006 untuk keluar negara, rupanya itulah pertemuan terakhir dengan ayah di dunia ini.  Sedihnya hanya Allah yang tahu. Tapi yang pasti, kata-kata mama terngiang-ngiang ditelinga sehingga ke hari ini.  Diawalnya susah betul nak proses dan menerima kenyataan tu.  Terlalu sukar untuk menerima walaupun redha dan percaya akan ketentuan Allah, tapi untuk melalui hari-hari dengan kata-kata yang sentiasa menghantui diri memang menyiksakan.
Entah bagaimanalah hari-hari yang dilalui oleh ibu ini yang mendengar suara anak-anaknya "Mak..tolong, mak tolong..." sebelum segalanya sepi hanya kedengaran semaraknya api.  Si ibu diuji lebih dari apa yang telah saya lalui.  Pastinya suara jeritan anak-anak akan terngiang-ngiang ditelinga ibunya, mengundang kepedihan yang teramat.  Semoga sang ibu akan tabah dan dapat keluar dari kesedihan yang berpanjangan. Di negara kita tidak banyak "support group" bagi meladeni insan-insan yang melalui saat-saat trauma begini. 

Dari Allah kita datang kepadanya kita akan kembali. Segalanya hanyalah pinjaman semata-mata. Tiada satu pun milik kita di dunia ini. Kita lalui hidup yang sementera ini dengan jayanya semoga kebahagiaan abadi menjadi milik kita disana nanti.

No comments:

Post a Comment