Monday, April 22, 2013

My other car is a Rolls Royce


Terlihat satu signage kat belakang kereta kancil "My other car is a Rolls Royce".
Apa yg terdetik dihati kita kalau ternampak signage tu? Dari satu segi nak bagitau yang "walaupun saya naik kancil hari ni tapi saya kayaaa sebenarnya!". Dari segi yang lain, sekadar bahan lawak saja. "Main-main saja" kata anak lelaki saya bila dia buat sesuatu yang nampak serius tapi zahirnya tidak.

Itulah sifat kita manusia. Kekadang kita tak miliki apa pun tetapi sebab nak menunjuk juga (ego??), kita cakap kat orang kita ada itu ini yang pastinya lebih mahal, lebih cantik dan segala macam lebih lagi dari orang yang kita lawan cakap itu. Apa yang lebih yang kita miliki ingin saja kita nak khabarkan satu dunia kalau boleh. Bangga kita dengan apa yang kita miliki.Macam itulah milik kita yang hakiki. Sedangkan hakikatnya, kita tidak miliki apa-apa di dunia ini. Segalanya hanyalah pinjaman semata-mata.


"Wahai kaumku! Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (untuk sementara waktu sahaja), dan sesungguhnya hari akhirat itulah sahaja negeri yang kekal."  (Ghaafir 40:39)



"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap  hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).  Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)"(Al-Baqarah 2:255)



No comments:

Post a Comment