Thursday, March 21, 2013

Merentas desa di kota...


Acara tahunan sekolah di bandar ini masih dinamakan "merentas desa".  Entah kenapa masih belum berubah namanya sedangkan bukan desa lagi yang direntasi dibandar batu ini.  Anak-anak yang membesar dicelah-celah bandar batu ini tidak merasai apa itu acara merentas desa yang sebenarnya.

Teringat dizaman sekolah dulu, acara merentas desa ini antara acara yang seronok tapi tak larat nak ikut serta.  Satu seronok dapat masuk ke kebun getah, berlari dibatas bendang (sawah), melalui tali air, melihat alam ciptaan Allah yang begitu indah ini.  Suasana di kampung juga berlainan.  Nyaman dan menyegarkan diwaktu pagi.  Hidup dengan berbagai hidupan, liar dan jinak. Kicauan burung disana sini, bukan deruman kenderaan.  Desiran angin menyentuh dedaun, gemersik, pemandangan saujana mata memandang. Suasana dan persekitaran yang sentiasa dirindui.......

Yang tak seronoknya merentas desa ini adalah jaraknya, mak aiii... lagi tinggi darjah kesenioran disekolah lagi jauhlah jaraknya! Dengan latihan pun ala kadar, lelah lah nak habiskan larian berkilometer tu. Tapi selalunya demi semangat kesukanan dan kerumahan (ada ke??) pasti tetap dihabiskan juga larian ini.

Merentas desa disebuah desa
Berlainan sekali iramanya
Bukan sekadar memenuhi masa
Tapi terisi dengan keindahan ciptaanNya
Kehijauan padi menyejukkan mata
Kekuningannya penenang jiwa
Kicauan burung memeriahkan suasana

Tapi berlainan sekali suasananya
Merentas desa di bandaraya
Walau nama tetap sama
Tapi suasana amat berbeza
Deruman kenderaan membingit telinga
Ketidaksabaran si pemandu kereta
Akibat perjalanan kini tergendala
Dek acara "merentas desa"

Tapi mereka tetap gembira
Dapat menyumbangkan sebutir dua
Jumlah mata tetap dikira
Semangat kesukanan tetap dipelihara
Biarlah asal mereka bahagia...

No comments:

Post a Comment