Wednesday, May 2, 2012

Kehairanan!


Adakalanya termanggu sendiri, kehairanan, kenapa ada manusia yang diberikan akal oleh Allah yang pastinya antara yang tercanggih dialam maya ini, seperti tidak dapat melihat akan kebenaran.  Walaupun kebenaran itu terpampang didepan mata, tetapi mereka masih mempertahankan kebatilan! Mereka pula bukanlah dari golongan orang yang tidak berakal (sudah pasti, kerana mereka manusia), ada juga mereka dari golongan cerdik pandai, tetapi mereka seperti telah "dibutakan" oleh Allah dari melihat kebenaran! 

Apakah mereka telah tergolong dalam golongan yang dikatakan oleh Allah ini?

"(Kalau kamu tidak mematuhi perintah) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan - jika kamu dapat memegang kuasa - kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat?" (Muhammad 47:22)

"(Orang-orang yang melakukan perkara yang tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya" (Muhammad 47:23) 

"(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)?" (Muhammad 47:24)

"Dan Kami jadikan (perasaan itu sebagai) tutupan yang berlapis-lapis atas hati mereka, juga sebagai penyumbat pada telinga mereka, yang menghalang mereka dari memahami dan mendengar kebenaran Al- Quran; dan sebab itulah apabila engkau menyebut nama Tuhanmu sahaja di dalam Al-Quran, mereka berpaling undur melarikan diri."(Al-Israa' 17:46) 


Semoga kita akan tergolong di dalam golongan ini

"....Maka Allah memberikan petunjuk kepada orang-orang yang beriman ke arah kebenaran yang diperselisihkan oleh mereka (yang derhaka itu), dengan izinNya. Dan Allah sentiasa memberi petunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus (menurut undang-undang peraturanNya). (Al-Baqarah 2:213)

No comments:

Post a Comment