Sunday, May 27, 2012

Ujian nikmat

Dalam kehidupan kita, sesekali kita diuji dengan kesakitan, sesekali kita diuji dengan musibah, sesekali kita diuji dengan kebahagian.  Dalam menghadapi kehidupan di dunia ini, apabila kesakitan atau musibah yang melanda kita akan cepat sekali kembali kepada fitrah, kembali kepada Allah.  Mengembalikan diri kita, hati kita, iman kita kembali kepada yang berhak untuk memilikinya.Tetapi ketika diuji dengan kebahagian kita seringkali terlupa yang ianya juga adalah ujian Allah, apakah kita akan menjadi hambaNya yang lebih bersyukur atau kufur.

"Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): "Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku". (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu)." (Az-Zumar 39:49)

Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat). Dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat ini). (An-Nisaa' 4:79)


Di dalam ujian kesakitan yang sedikit, jangan dilupa seribu satu kenikmatan yang masih kita miliki.  Jika kita hilang satu nikmat, ingatlah akan nikmat-nikmat yang lain yang masih kita miliki. Kata cerdik pandai, andai kita tidak miliki kasut, bersyukurlah kerana kita masih mempunyai kaki .  Setiap ujian yang Allah berikan pada kita hanyalah untuk meningkatkan darjat kita ke tingkat yang lebih baik.

"Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu)." (Al-Baqarah 2:152)

1 comment:

  1. Salam
    Alhamdulillah. Terasa sejuk hati apabila membaca coretan ini. kita semua pasti di uji

    ReplyDelete