Thursday, April 19, 2012

Jutawan sedekah...


Ringkasan perkongsian bersama adik2 RS

Menjadi orang dermawan melalui sedekah

Dalam Al-Quran banyak dalil naqli tentang sedekah. Kebanyakkanya ada didalam surah Al-Baqarah.  Firman Allah yang bermaksud:

“Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.” (Al Baqarah: 245)

Antara hadis Rasulullah saw tentang sedekah
Nabi saw bersabda yang bermaksud:
“Tiap muslim wajib bersedekah. Para sahabat bertanya, "Bagaimana kalau dia tidak memiliki sesuatu?" Nabi S.a.w. menjawab, "Bekerja dengan keterampilan tangannya untuk kemanfaatan bagi dirinya lalu bersedekah." Mereka bertanya lagi. Bagaimana kalau dia tidak mampu?" Nabi menjawab: "Menolong orang yang memerlukankan yang sedang teraniaya“ Mereka bertanya: "Bagaimana kalau dia tidak melakukannya?" Nabi menjawab: "Menyuruh berbuat ma'ruf." Mereka bertanya: "Bagaimana kalau dia tidak melakukannya?" Nabi S.a.w. menjawab, "Mencegah diri dari berbuat kejahatan itulah sedekah.” (Hadis Riwayat: Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Kenapa perlu bersedekah?

Antara keutamaan bersedekah adalah
  • Sedekah dapat menghapuskan dosa

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
  “Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api.” (HR. Tirmidzi, di shahihkan Al Albani dalam Shahih At Tirmidzi, 614)

 Diampuninya dosa  jika diserrtai taubat atas dosa yang dilakukan.

 Tidak sebagaimana  orang yang sengaja bermaksiat, seperti rasuah, memakan riba, mencuri, berbuat curang, mengambil harta anak yatim, dan sebelum melakukan perbuatan ini ia sudah merancang untuk bersedekah setelahnya agar ‘dibayar’ tidak ada dosa.

Yang demikian ini tidak dibenarkan kerana termasuk dalam merasa aman dari murka Allah, yang merupakan dosa besar. Allah Ta’ala berfirman:

 “Maka apakah mereka merasa aman dari azab Allah? Tiada yang merasa aman dan azab Allah kecuali orang-orang yang rugi.” (Al A’raf: 99)
  • Orang yang bersedekah akan mendapatkan naungan di hari akhir.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menceritakan tentang 7 jenis manusia yang mendapat naungan di suatu, hari yang ketika itu tidak ada naungan lain selain dari Allah, iaitu hari akhir. Salah satu jenis manusia yang mendapatkannya adalah:

 “Seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya, ia menyembunyikan amalnya itu sampai-sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya.” (HR. Bukhari no. 1421)

bersambung...Insyaallah


No comments:

Post a Comment