Monday, October 20, 2014

nikmatilah kesihatanmu...

sumber
Adakalanya terasa malas nak bangun awal, macam best saja kalau boleh tidur sampai tengahari! Tetambah kalau hari tu hari cuti. Dalam erti kata lain, minta-minta dapat rehat lama sikit disuatu pagi yang nyaman itew...

Suatu hari melalui kawasan yang nampak macam sebelumnya ada aktiviti berkebun dengan tanah yang masih ada dalam polisterin (betul ke eja in BM? -  polystyrene) dengan terpacaknya tiang-tiang kayu untuk pokok menjalar. Tapi masa tu telah ditinggalkan begitu saja. Apakah cerita disebalik pemandangan itu? Kemanakah manusia yang mengusahakan 'kebun' tu? Apakah dia terlalu sibuk kini ataupun dia kini dimamah usia! Usia yang tidak lagi membolehkannya bangun untuk berkebun lagi, tidak lagi membolehkannya untuk walaupun sekadar bangun dari tidur walaupun dia sangat ingin berbuat begitu! Di saat di mana dia ingin sangat untuk bangun pagi-pagi dan memulakan aktiviti pagi tapi tidak lagi mampu!

Diri ini tersentak - bermonolog sendiri  "Dimana disaat diri ini masih mampu untuk bangun pagi dan melaksanakan urusan rumahtangga dan tanggungjawab, bangunlah, jangan malas. Andai ditarik kembali nikmat itu darimu jangan menyesal! Hargailah dan nikmatilah nikmat kesihatan yang masih Allah kurniaankan padaMu."




(Kekuatan akal fikiran mereka juga tidak sihat) dan kalau kami kehendaki, kami berkuasa mangubahkan keadaan jasmani mereka (menjadi kaku beku) di tempat yang mereka berada padanya; maka dengan itu, mereka tidak dapat mara ke hadapan dan juga tidak dapat undur ke belakang. (Yaa Siin,36:67)


No comments:

Post a Comment