Tuesday, February 11, 2014

THE PROGRAMMING IN GENES

Semester 2 baru bermula.  Minggu ini adalah minggu ke dua.  Berazam untuk buat yang lebih baik semester ni.  Semester yang lepas macam tak “ready”, mengajar “ikut-ikutan” saja. Lama dah “berhenti” mengadap pelajar, bila kena mula balik jadi kekok.  Jadi semester ni berazam untuk memulakan dan buat cara lain pula. 
image
sumber
Mata pelajaran “C programming” kebanyakan pelajar menganggap ianya susah.  Tapi alhamdulillah sekarang ni sekurang-kurangnya semua pelajar ada “basic programming”, jadi mudahlah sikit tugas kami Open-mouthed smile

 Siapakah programmer terbaik? 
Allah is the greatest programmer, right?  Untuk membolehkan sesuatu robot itu bergerak, kita perlukan “hardware” dan “software”. Maka Allah adalah “the greatest programmer” sebab tidak terjadi satu pun conflict ataupun ketidak sempurnaan dalam “software” penciptaan kita.  Kalau begitu kenapa sakit jantung berlubang la, sakit paru-paru la kalau semuanya “perfect”? Kitalah yang menjadikan ciptaan Allah itu tidak berfungsi sebagaimana yang sepatutnya ia berfungsi! 

Kalaulah susah kita rasa nak faham “programming language” yang "simple-simple”, pastinyalah Allah itu “the greatest programmer” yang Maha Berilmu, Maha Mengetahui, Maha Bijaksana….
Masyaallah….

“Nikmat Tuhan yang manakah yang ingin kita dustakan?”.

No comments:

Post a Comment