Saturday, December 28, 2013

Kenapa tidak Mahu berdakwah?

a) Tak pandai - dah berapa tahun kita Islam tetapi masih tak pandai??? Jika kita tahu kita tak pandai, kita perlulah berusaha untuk berubah. Diterimakah Allah alasan ini?

b) Tiada ilmu - Saidina Abu Bakar sehari selepas masuk Islam telah melakukan dakwah dan Berjaya mengislamkan 10 orang dan 5 darinya terdiri dari ahli syurga!  Banyakkah ilmu Abu Bakar yang baru sehari memeluk Islam?  Kita telah berpuluh tahun hidup di dunia ini masih tak ada ilmu

c)Tiada masa - Kesibukan Rasulullah saw lebih dari kita ke??

d) Tak nak gaduh dengan jiran/rakan - Apakah alas an ini bermaksud kita nak biarkan jiran dan rakan-rakan kita dibakar didalam neraka!! Kerana kita sayang merekalah kita perlu berdakwah kepada mereka.

e) Bukan tugas saya! - Ini semua tugas ustaz2, MAIS, JAIS, HC ... bukan saya!!! :-( sedangkan kita meyakini berdakwah itu WAJIB!

f) Tiada paksaan dalam agama - ini terapply setelah kita sebarkan dan memberi penerangan kepada mereka untuk memilih, mereka yang memilih setelah kebenaran telah kita sampaikan kepada mereka.

g) Sensitif - kenapa jaga sensitivity manusia sedangkan tidak jaga sensitivity Allah.

h)  Saya banyak doasa/tak layak - Tiada manusia yang tidak berdosa, tiada siapa yang perfect.

Apakah alasan yg kita ada untuk kita 'sembahkan' kepada Allah kenapa kita biarkan Ah Chong, Mutu, Aunty Mei, Uncle Siva dibakar di dalam neraka!!

Kata Kumar yg baru 4 bulan memeluk Islam "Saya merasa marah kenapa selama 36 tahun saya hidup tak ada sesiapa beritahu saya tentang Islam!"

Rasa bagai di tumbukan padu tepat di muka!
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment