Thursday, October 25, 2012

AMAT diperlukan...

Tahun lepas disaat-saat begini, ketika berada di Mudzalifah dengan jutaan manusia berlandaskan langit luas sebagai bumbung terasa benar seperti suasana di padang masyar sebagaimana di gambarkan.  Seluas-luas kawasan hanya dipenuhi dengan manusia yang berpakaian serba putih.
sumber
Tahun lalu, kami diuji dengan perlu berada di Mudzalifah sehingga pagi menjelma, walaupun mina dekat sahaja tapi kerana perlu menunggu bas-bas datang, kami terpaksa merasakan keperikan matahari walaupun waktu itu pagi.  Tampa tempat untuk berteduh keperitan sinar mentari begitu menyengat!  
Andai inilah suasana di padang masyar nanti, memang semestinya kita memerlukan syafaat dari Nabi Muhammad saw untuk mempercepatkan hisab kita di padang masya yang tidak ada apa-apa naungan dari terik mentari!


Antara Syafaat Nabi Muhammad saw di akhirat (dengan izin Allah swt)

1. Meringankan penderitaan makhluknya di Padana Masyar dengan mempercepatkn hisab.
2. Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab
3. Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

Hanya Nabi saw, nabi kecintaan kita yang dapat memberikan syafaat buat umatnya. Akan mengakukah nabi kita umatnya andai ketika di dunia ini tidak kita ikuti sunnahnya? Arahannya? Larangannya? Sesungguhnya, kita AMAT memerlukan syafaatnya. Bersempena bulan pengorbanan ini, berazamlah untuk kita korbankan sedikit kesenagan dunia yang sementara ini untuk memperolehi kesenangan akhirat yang abadi.


No comments:

Post a Comment