Tuesday, September 18, 2012

Tak mungkin miliki semuanya...


Dalam kehidupan di dunia ini, jangan diharap kepada kesempurnaan ataupun untuk memiliki segala-galanya!

Ada orang punyai segala-galanya kesenangan di dunia ini, kereta mewah, rumah besar, harta bertimbun tetapi tidak memiliki kebahagiaan hati.  Dalam hati tiada syurga, dalam hati hanyalah merana, jiwa tidak tenang, hati tidak tenteram.

Ada orang yang tidak memiliki segala kesenangan dunia, hidup hanya sekadarnya, tapi dia miliki kebahagiaan hati, hati tenang, jiwa tenteram, anak-anak yang soleh dan solehah, hidup penuh keberkatan.

Antara dua kehidupan ini,

biarlah berbahagia di dunia dan berbahagia di akhirat,

biarlah bersusah di dunia tetapi bersenang di akhirat

Tapi

jangan berbahagia di dunia tetapi menderita di akhirat.

jangan menderita didunia lebih menderita di akhirat sana - perjalangan kehidupan yang paling malang!


"Mereka itulah orang-orang yang membeli (mengutamakan) kehidupan dunia (dan kesenangannya) dengan (meninggalkan perintah-perintah Allah yang membawa kebahagiaan dalam kehidupan) akhirat; maka tidak akan diringankan azab seksa mereka (pada hari kiamat), dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan."
(Al-Baqarah 2:86)

"(Mengapa pemberian Kami itu mereka ingkarkan?) Adakah mereka berkuasa membahagi-bahagikan (perkara-perkara keruhanian dan keagamaan yang menjadi sebesar-besar) rahmat Tuhanmu (wahai Muhammad, seolah-olah Kami hanya berkuasa dalam perkara kebendaan dan keduniaan sahaja? Mereka tidak ingkarkan): Kami membahagi-bahagikan antara mereka segala keperluan hidup mereka dalam kehidupan dunia ini, (setengahnya Kami jadikan kaya raya dan setengahnya miskin menderita); dan juga Kami telah menjadikan darjat setengah mereka tertinggi dari darjat setengahnya yang lain; (semuanya itu) supaya sebahagian dari mereka senang mendapat kemudahan menjalankan kehidupannya dari (bantuan) setengahnya yang lain. Dan lagi rahmat Tuhanmu (yang meliputi kebahagiaan dunia dan akhirat) adalah lebih baik dari kebendaan dan keduniaan semata-mata yang mereka kumpulkan." (Az-Zukhruf 43:32)

No comments:

Post a Comment