Tuesday, July 8, 2014

Teropong, Cabaran, Telur ayam :-D

Teropong
Hampir 10 Ramadhan berlalu!.  Pantas memang pantas, lebih pantas bila banyak tugasan yang perlu diselesaikan dan setiap minggu ada saja program!
Biras : "Bila nak kumpul-kumpul, iftar sekali?". 
Me: "Nanti kami 'teropong' tarikh dulu ya"
Cam tak nampak cahaya saja di hujung teropong tu! Err... kena pinjam teropong tok moh tu kot!! :-D

Cabaran
Cabaran menghabiskan Ramadhan kali ini
-Menu sahur suami dan anak-anak! Kalau sendiri saja puasa kurma dan air dah cukup. Apa pun Alhamdulillah Allah beri peluang untuk beramal dengan tugasaan penyediaan makanan untuk orang-orang berbuka dan bersahur. :-). Alhamdulillah.

Telur ayam
Semalam suami minta buatkan telur kicap (telur hancur+kicap+sos(s)) - permintaan yang mudah, no problem ..suka..suka. :-D. Alhamdulillah Ya Allah atas kurniaan suami dan anak-anak yang tidak cerewet bab makanan.

Berbalik cerita telur ayam.  kat luar rumah ada sepasang "ayam gelandangan". Rasanya tahu ayam sapa tapi bila di tanya, tak nak ngaku dan tak sapa nak ngaku!.  Jadi kami ambil jadikan "ayam angkat" sebab dah "bermastautin" kat rumah kami sejak berbulan-bulan dulu. Si ayam tina masih bertelur.  Jadi dapatlah kami "telur ayam kampung" (walaupun dok kat Taman :-)).  Oh BTW, pasangan ayam ni dah ada anak, dah teruna dah anak mereka, bertelur dan menetas kat rumah. Sekarang si maknya tengah mengeram lagi, kali ni atas "monitoring" ayah manusia dapatlah ayam betina tu ram 5 biji telur. Kalau mak manusia yang "monitor" sebijik saja la yang ada (hee...hee...).

Macam nilah lebih kurang
 bezanya semalam
(sumber)
Berbalik cerita telur kicap semula(:-)), semalam "combine" telur ayam beli dan telur ayam free.

Tengah kalut-kalut tu terlepas sebiji telur kedalam sinki!, Alhamdulillah, tak pecah!.  Bila pecahkan, kedengaran lain kekerasan telur kulit ayam beli dan ayam free. Warna kuning telurnya pun lain. Lebih kuning telur ayam free dari telur ayam beli. Katanya lebih kuning telur ayam itu lebih tinggi beta carotennya, semakin tinggi vitamin A nya! Doakan banyak lagilah anak ayam betina yang akan menetas nanti supaya dapat kami telur ayam yang lebih berkhasiat.  Tapi boleh ke biarkan saja mereka bergelandangan begitu?  ;-)


No comments:

Post a Comment